#7 コンゴボンゴ Congo Bongo

 こんにちは、レトロゲーマーのほすまにです。

 Hello, I'm Hosumani, a retro gamer.

各ソフトは、難易度、面白さ、判定と3つの基準を独自に設定しています

 Each software has its own three criteria: difficulty, fun, and judgment.

難易度と面白さは5段階

 5 levels of difficulty and fun

総合判定は、良ゲー/普通/クソゲー/闇ゲーの4判定とします

 Comprehensive judgment is 4 judgments of good game / normal / kusoge / dark game

まずはセガのハード、SG-1000/SC-3000の全ソフトカタログを作っていきます

 First of all, we will make a catalog of all software for Sega's hardware, SG-1000 / SC-3000.

第7回はコンゴボンゴです

 The 7th is Congo Bongo

1983年 SEGA 3800円 33k

難易度(difficulty):★☆☆☆☆

面白さ(Fun):★☆☆☆☆

判定(judgement):普通(normal)

難易度は2面しかなくお手軽にクリアできるので★1

 There are only two difficulty levels and you can easily clear it ★ 1

単調ではあるが、ボーダーライン、サファリパークと比べてアクション性は上がり

当時を思うとそこそこ面白い出来栄えかと思います★1.3ぐらいですね

 Although it is monotonous, the action is improved compared to the borderline and safari park.

 Thinking back then, I think it's a fairly interesting result ★ It's about 1.3

まともにプレイできるので判定は普通としました

 Since I can play properly, I made the judgment normal

それではプレイレビューです

 Then it is a play review

まずはタイトル画面です

 First is the title screen

いつもの通りシンプルなタイトル画面になっています

 As usual, it has a simple title screen

続いて、ゲーム画面です、こちらは1面ですね

 Next is the game screen, this is one side

一番上のコングに到達すればクリアです

このあたりはファミコンのドンキーコングに近いです

 It is clear when you reach the top Kong

 This area is close to NES Donkey Kong

実際、このゲームは池上通信機が開発を担当しています。

池上通信機は1981年任天堂から委託を受けてドンキーコングを開発した会社であり

コンゴボンゴはその正当後継作として制作されました

しかし後に池上通信機はドンキーコングの権利をめぐって任天堂と裁判を起こすことになり

その煽りを受けてコンゴボンゴはセガから発売されることになったという経緯があります

 In fact, this game is being developed by Ikegami Tsushinki.

 Ikegami Tsushinki is a company that developed Donkey Kong on behalf of Nintendo in 1981.

 Congo Bongo was produced as its legitimate successor

 However, Ikegami Tsushinki later filed a lawsuit with Nintendo over Donkey Kong's rights.

 There is a history that Congo Bongo was decided to be released from Sega in response to that agitation.

続いて2面ですね

 Next is the second side

1面と同じようにコングの元に辿り着ければクリアとなります

最後はワニを踏み台にするジャンプが必要です

 It will be clear if you can reach the source of Kong like the first side

 At the end you need a jump that uses the crocodile as a stepping stone

あとは1,2面をループするという構成です

 The rest is a configuration that loops on one or two sides

SG-1000としては初の本格アクションゲームと言ってもいいでしょう

 It can be said that it is the first full-scale action game for SG-1000.

私が作成した、ゆっくり実況を紹介します

 I will slowly introduce the live commentary I created

https://www.youtube.com/watch?v=ZN4VqgUd1X8

私が活動しているYoutubeチャンネルです

 This is the Youtube channel I'm active on

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感想や当時の思い出などコメントを書いてもらえると嬉しいです

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