#8 YAMATO
こんにちは、レトロゲーマーのほすまにです。
Hello, I'm Hosumani, a retro gamer.
各ソフトは、難易度、面白さ、判定と3つの基準を独自に設定しています
Each software has its own three criteria: difficulty, fun, and judgment.
難易度と面白さは5段階
5 levels of difficulty and fun
総合判定は、良ゲー/普通/クソゲー/闇ゲーの4判定とします
Comprehensive judgment is 4 judgments of good game / normal / kusoge / dark game
まずはセガのハード、SG-1000/SC-3000の全ソフトカタログを作っていきます
First of all, we will make a catalog of all software for Sega's hardware, SG-1000 / SC-3000.
第8回はYAMATOです
The 8th is YAMATO
1983年 SEGA 4300円 16k
難易度(difficulty):★☆☆☆☆
面白さ(Fun):★☆☆☆☆
判定(judgement):普通(normal)
敵の飛行機と戦艦からの魚雷を避けつつ、攻撃を当てて敵機を撃破していく
シンプルなシューティングゲームですので難易度は★1としました
While avoiding torpedoes from enemy planes and battleships, hit and destroy enemy planes
Since it is a simple shooting game, the difficulty level is set to ★ 1.
面白さは今やっても秒で飽きると思いますので★1とします
I think that the fun will get tired in seconds even now, so I will set it as ★ 1.
判定ですが、とりあえず遊べるので普通とします
Although it is a judgment, it is normal because it can be played for the time being
まずは、タイトル画面です
First is the title screen
新宇宙戦艦ヤマト放映記念のヤマトにちなんだゲーム第二弾なのですが
まず初めにいいたい。これはヤマトじゃないだろがよ!!!
ヤマトを名乗るなら砲塔は三連装にしてくださいよ。
それ一番の特徴でしょ。黎明期のPCゲームやインベーダー時代のブームに乗ろうとしただけの泡沫メーカーのゲームじゃあるまいし、どんだけ適当なんですかセガさん!
This is the second game associated with Yamato, which commemorates the broadcast of the Great Yamato.
First of all, I want to say. This isn't Yamato! !! !!
If you call yourself Yamato, make sure you have three turrets.
That's the best feature. It's not a PC game in the early days or a game of a foam maker just trying to get on the boom of the invader era, but how appropriate is Sega-san!
移植元のアーケード版からしてすでに三連装ではなかったりするのですが、せめて移植の際に直すという発想はなかったんだろうか?
From the arcade version of the porting source, it may not be triple-mounted, but was there any idea to fix it at the time of porting?
さてゲームの内容ですが、左右に動くだけの敵飛行機と戦艦からの魚雷をさけつつ、照準をあわせ攻撃するだけという、なんか射的ゲームというか、インベーダーの以前のタイム制の白黒ゲームを彷彿とさせるシンプルぶりというか、ベーマガの投稿ゲームテイストというか、1983年でもすでに古臭いという印象を持ちました。
しかもヤマトは画面の幅の3分の1を程度を占めるほどムダに図体がデカく、そこはまあヤマトだから大きくしたんだろうなあとも思えますが、当然ながら当たり判定もダントツにデカい。二連装砲塔のインチキヤマトではいまいち感情移入できないところへなぜか追尾機能が搭載されている魚雷がガンガン襲ってくるのでたまりません。
Moreover, Yamato's figure is so big that it occupies about one-third of the width of the screen, and it seems that it was made bigger because it is Yamato, but of course the collision detection is also huge. For some reason, a torpedo equipped with a tracking function attacks a place where emotions cannot be transferred with the double turret Inch Yamato, so it is irresistible.
機銃で魚雷を相殺できるものの、そっちに忙しくて敵を撃てるのは魚雷攻撃のわずかな合間だけ。プレイしていると、ああ本物の大和もこんな風な絶望的な状況だったんだろうなあとなんだか切ない気持ちになってきますが、このゲームのヤマトはきっとパラレルワールドの別のヤマトなんでしょう、きっと。
You can offset the torpedo with a machine gun, but you're busy shooting the enemy only in the short interval between torpedo attacks. When I'm playing, I feel sad that the real Yamato was in such a desperate situation, but I'm sure Yamato in this game is another Yamato in a parallel world.
その他BGMが効果音で消えたり、敵を倒しているといつの間にか面クリアしていて何事もなく2面に突入する謎仕様とか、正直いいところがほとんどなく明らかに不人気なゲームでした。
Other than that, the BGM disappeared with sound effects, and when the enemy was defeated, the face was cleared before I knew it, and the mysterious specification that rushed into the second side without incident.
で、SG-1000を買えばセガの最新アーケードゲームが遊べるぜ!とばかりにこの不人気ゲームを移植してしまったわけですが、当時I/O誌などの広告でゲーム場そのままの人気ビデオゲームが、毎月ゾクゾク発売と銘打ち、このヤマトとアップンダウンの画像を載せているのを見たときは人気ゲームじゃねえだろと誌面に突っ込んだゲーマーが全国に大勢いたんじゃないでしょうか。いや好きなんですけどね、アップンダウン。結局発売されなかったけど
So, if you buy SG-1000, you can play Sega's latest arcade game! I just ported this unpopular game, but at that time, the popular video game as it was in the game field was named as Zokuzoku release every month in advertisements such as I / O magazine, and images of this Yamato and Up'n Down were posted. I think there were a lot of gamers all over the country who rushed into the magazine thinking that it wasn't a popular game when I saw it. I don't like it, but up'n down. It wasn't released after all
ちなみにこの広告は、ゲーム場そのままといいつつアーケード版の画像を載っけてやがりまして、当時まだ純粋だった私をムダにワクワクさせてくれやがりまして、実際にSG版を見たときの落胆といったら、この辺はまた別の機会に語るとしましょう。
By the way, this advertisement puts an image of the arcade version on it while saying that it is the same as the game arcade, and it made me excited when I was still pure at that time, and I was disappointed when I actually saw the SG version. Let's say that this area will be talked about at another time.
セガへの恨み節で本題を忘れてました。で、SG版ですがスプライトの制約上ヤマトがスリムになったのは、むしろ遊びやすくなったからいいとしても、ゲームスタートするといきなり魚雷が降って来るのはどうなのか。普通はREADYとか表示して時間待ちするもんでしょうに。こういう簡単に実装出きる事をやってないのは、いかにもやっつけ仕事でいただけません。元が単純なだけに移植版は何かしらアレンジがあればよかったのですが。色々残念な一作でした。
I forgot the main subject in the grudge against Sega. So, although it is the SG version, the reason why Yamato became slim due to the restrictions of sprites is that it is easier to play, but how about a torpedo suddenly falling when the game starts? Normally, you would display READY and wait for a while. If you don't do such an easy implementation, you can't do it at all. It would have been nice if the ported version had some arrangement because the original was simple. It was a disappointing work.
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